Griekenland verraste iedereen in 2004 door het EK te winnen |
‘Ein Volk, ein Reich,
ein Getrank. Coke ist es’. De nazi-adelaar met een gelauwerd hakenkruis op
de achtergrond laat weinig aan de verbeelding over. Coca-Cola staat volledig
achter Hitler. Coca-Cola was dan ook zeer populair in Duitsland. Waar nog een
leuke anekdote over is te zeggen. In de oorlog was de toevoer van grondstoffen
zeer beperkt, zodat er een vervangend drankje uitgevonden moest worden. Waar
men in Nederland dan zei ‘surrogaat-koffie’, ‘surrogaat-chocolade’ etc. zei men
in het Duits ‘Fantasie’. Inderdaad, het vervangende nazi drankje voor coca-cola
is gebaseerd op sinaasappels en heet Fanta.
Mijn moeder kijkt me wat verbouwereerd aan en weet niet echt
wat ze van Coca-Cola’s liefdesverklaring aan de Holocaust moet vinden. ‘Maar
het punt is niet dat Coca-Cola Nazi is. Dat zijn ze niet. Het punt is dat ze
gewetenloos zijn. Want toen Hitler niet meer zo populair was juichten ze voor
een ander team’. Dan vertel ik haar over een sponsor van het Amerikaanse leger
tijdens de Korea Oorlog in de jaren ’50. Die wist zoveel van zijn product mee
te geven aan de soldaten, dat het veelvuldig op de foto was te zien in de
krant. Zo wist deze fabrikant zich te verbinden met de strijd tegen het rode
gevaar en voor vrijheid (kuch). Heel slim. Dat was Coca-Cola. Het maakt ze echt
niet uit. Als er een nationalisme de kop opsteekt onder de rotsapen van
Gibraltar, en Coca-Cola kan hun cola verkopen, dan zullen ze juichen voor de
rotsapen.
Thuis gekomen zet ik het nieuws op. Op een gegeven moment
gaat het over het EK, en dan komt uiteraard weer de vraag ter sprake, die vraag
die de bourgeoisie de hele dag bezig houdt. ‘Maar kunnen we er nog rijker van
worden?’ Speciaal voor de gelegenheid laat een willekeurige yup van ING, ene
Charles Kalshoven,zich interviewen in de Ajax Arena. Het stadion is leeg dus
waarom ze de moeite namen om nou net daar hun interview te doen, zo tussen die
klapstoeltjes, is een raadsel.
Dan vraagt de NOS zich af, van welk land de winst op het EK
het beste effect zou hebben voor de economie. Griekenland, zegt Kalshoven met
overtuiging. ‘We zien in ons onderzoek dat de Grieken een stuk samenhoriger
zouden worden als ze de titel winnen. Dat kan natuurlijk wel helpen om
pijnlijke maatregelen acceptabel te maken zoals lagere lonen’. Ze zullen hard
moeten duimen, want het Griekse elftal stelt niet gek veel voor op Europees
niveau. Overigens stelt ING op hun website trots de hoofdsponsor te zijn van
het Oranje-elftal. Tsja. Het maakt ze niet uit voor welk team ze moeten
juichen: als het geld maar blijft binnenstromen. En een mooie illustratie van
hoe nationalisme de bourgeoisie hier tot nut is. Nationale samenhorigheid is goed,
want dan kunnen we de arbeiders minder betalen, zegt Kalshoven. Knoop dat in je
oren.
ωλε ωλε ωλεεεε, ψε αρε θε θιαμπιονς, ψε αρε θε θιαμπιονς!