DEZE SITE IS VERHUIST

vrijdag 25 mei 2012

ING duimt voor het Griekse elftal

Griekenland verraste iedereen in 2004 door het EK te winnen
Op bezoek bij mijn ouders. ‘Wat moet Lidl nou met het Nederlands elftal. Dat vindt ik maar vreemd. Het is toch een Duitse supermarkt,’ zegt mijn moeder. ‘Ach ma, het zal ze allemaal werkelijk een worst wezen voor welk team ze juichen, als de poen maar blijft komen’. ‘Ja maar toch, dat doe je toch niet? Dat is toch helemaal niet geloofwaardig?’ ‘Ze kunnen best ver gaan. Bedrijven maakt het echt geen worst uit. Ik zal het je laten zien’. In De Socialist van deze maand staat een reclame van Coca-Cola uit 1936. ‘Wat staat daar…Nou ja zeg!’ roept me moeder uit.

Ein Volk, ein Reich, ein Getrank. Coke ist es’. De nazi-adelaar met een gelauwerd hakenkruis op de achtergrond laat weinig aan de verbeelding over. Coca-Cola staat volledig achter Hitler. Coca-Cola was dan ook zeer populair in Duitsland. Waar nog een leuke anekdote over is te zeggen. In de oorlog was de toevoer van grondstoffen zeer beperkt, zodat er een vervangend drankje uitgevonden moest worden. Waar men in Nederland dan zei ‘surrogaat-koffie’, ‘surrogaat-chocolade’ etc. zei men in het Duits ‘Fantasie’. Inderdaad, het vervangende nazi drankje voor coca-cola is gebaseerd op sinaasappels en heet Fanta.

Mijn moeder kijkt me wat verbouwereerd aan en weet niet echt wat ze van Coca-Cola’s liefdesverklaring aan de Holocaust moet vinden. ‘Maar het punt is niet dat Coca-Cola Nazi is. Dat zijn ze niet. Het punt is dat ze gewetenloos zijn. Want toen Hitler niet meer zo populair was juichten ze voor een ander team’. Dan vertel ik haar over een sponsor van het Amerikaanse leger tijdens de Korea Oorlog in de jaren ’50. Die wist zoveel van zijn product mee te geven aan de soldaten, dat het veelvuldig op de foto was te zien in de krant. Zo wist deze fabrikant zich te verbinden met de strijd tegen het rode gevaar en voor vrijheid (kuch). Heel slim. Dat was Coca-Cola. Het maakt ze echt niet uit. Als er een nationalisme de kop opsteekt onder de rotsapen van Gibraltar, en Coca-Cola kan hun cola verkopen, dan zullen ze juichen voor de rotsapen.

Thuis gekomen zet ik het nieuws op. Op een gegeven moment gaat het over het EK, en dan komt uiteraard weer de vraag ter sprake, die vraag die de bourgeoisie de hele dag bezig houdt. ‘Maar kunnen we er nog rijker van worden?’ Speciaal voor de gelegenheid laat een willekeurige yup van ING, ene Charles Kalshoven,zich interviewen in de Ajax Arena. Het stadion is leeg dus waarom ze de moeite namen om nou net daar hun interview te doen, zo tussen die klapstoeltjes, is een raadsel.

Dan vraagt de NOS zich af, van welk land de winst op het EK het beste effect zou hebben voor de economie. Griekenland, zegt Kalshoven met overtuiging. ‘We zien in ons onderzoek dat de Grieken een stuk samenhoriger zouden worden als ze de titel winnen. Dat kan natuurlijk wel helpen om pijnlijke maatregelen acceptabel te maken zoals lagere lonen’. Ze zullen hard moeten duimen, want het Griekse elftal stelt niet gek veel voor op Europees niveau. Overigens stelt ING op hun website trots de hoofdsponsor te zijn van het Oranje-elftal. Tsja. Het maakt ze niet uit voor welk team ze moeten juichen: als het geld maar blijft binnenstromen. En een mooie illustratie van hoe nationalisme de bourgeoisie hier tot nut is. Nationale samenhorigheid is goed, want dan kunnen we de arbeiders minder betalen, zegt Kalshoven. Knoop dat in je oren.

ωλε ωλε ωλεεεε, ψε αρε θε θιαμπιονς, ψε αρε θε θιαμπιονς!