DEZE SITE IS VERHUIST

dinsdag 22 januari 2013

Rechtse culinaire fantasieën. Heerlijk, die volle smaken van vroeger.


Als ik mijn lokale supermarkt inloop, een C1000, kijk ik iedere keer naar het porem van een BN’er die iets doms zegt over eten, op de voorkant van hun ‘magazine’. Dat zijn van die Gordon en Rene Froger types. Nu staat er een vrouw op, die ik niet ken. Aan haar rotkop en manier van glimlachen herken je dat ze getalenteerd bekend is. ‘Heerlijk’, zegt de voorkant, ‘die volle smaken van vroeger’. Het moet ff van me hart; wat een onzin, vooral dat C1000 dat zegt.

Ten eerste. De bourgeoisie houdt ons vaak een beeld voor van een idyllisch ‘vroeger’. Vul zelf maar in wat je er bij wilt denken: voorspoed of juist eerlijke eenvoud; avontuurlijk imperialisme of een achter-de-dijken-mentaliteit. Hoe dan ook vertellen deze reactionaire verhalen je dat je niet vooruit hoeft te kijken om je ontevredenheid over je huidige leven op te lossen, maar dat het juist zit in achteruit kijken en onze ware aard te herontdekken. Vooruitstrevende gedachtes zoals echt socialisme zijn niet nodig, maar juist een bedreiging.

Als het gaat om eten, dat vroeger dan zoveel fijner was kennelijk, lijken ze gelijk te hebben. Toch? Voorverpakte shjeit, fastfood. Vroeger! Toen aten we nog echt voedsel. Nederland heeft een duidelijk gedefinieerd beeld van vroeger. Aan de ene kant is er de Gouden Eeuw, daarnaast ‘de jaren 50’. Dus, hoe zat het toen met eten?

Brood, winterpenen en bloemkool.

Ik kwam ooit een verhaal tegen van een gereformeerde predikant, midden in de Gouden Eeuw. Wat is dat toch voor decadentie, hield hij zijn schapen voor. Vroeger at men nog degelijk, stelde hij. Van die moderne eetpatronen, daar kan toch alleen maar moreel, religieus en maatschappelijk verval van komen! Hij had het over brood. Typisch oud-Nederlands hoor ik je denken. Maar nee: ‘vroeger’, wat hem betreft, at men gewoon groenteprut, groentemoes en groenteshjeit. Daar kreeg je rechtschapen christenen en burgers van, meende die predikant.

Dus wat is dan die groenteprut? Ik heb een oud kookboek, maar die is van iets later in de 17e eeuw. Ik ken wel een Middeleeuws boerenrecept uit Engeland. Men neme groente zoals pastinaak en kool. Dat kookt men ontiegelijk lang totdat het een onherkenbare brei is. Geen kruiden of niets erbij. Men kookt het in, laat het drogen, en verpoederd het. Voila, instantvoedsel. Boeren nemen het poeder en slap bier mee het land op, gooien het bij elkaar en dan heb je eetbaar spul. Smullen maar, niet vergeten god te bedanken voor deze zegening.

Ja, brood, dat kan tegen dat soort recepten natuurlijk niet op. Of althans, brood, roggebrood. Dat aten we niet zoals nu als exclusieve of gezonde variant van brood, maar gewoon omdat het goedkoop was. En beduidend minder lekker. Hipderdehip in de Gouden Eeuw voor de bourgeoisie was wit brood gedoopt in melk, en later in die Eeuw ging overal suiker op. Maar dat soort verwennerijen kon de gemiddelde Jan Boerenfluitjes niet betalen. Ook niet de nieuwigheden van die tijd: bloemkolen en winterpenen. Nieuwe uitvindingen. Met andere woorden, eten in de Gouden Eeuw was niet echt om te genieten. Behalve dan uiteraard voor de elite.

En die mooie schilderijen van brassende boeren? Die overdadige feesten? Dat waren burgerlijke reactionaire fantasieën van die tijd. In de boeren zag de bourgeoisie een vroeger en eerlijker bestaan. De gemiddelde persoon leefde in werkelijkheid net boven het letterlijke bestaansminimum.

Een broodje schuifkaas of gewoon helemaal niets

Affijn, dat was dus de Gouden Tijd wat Nederland betreft. Ik neem dan maar aan dat C1000 hier niet aan refereert. Dan het meer recente typische verleden: de jaren 50. Mijn grootvader vertelt wel van de armoe die aan die jaren 50 voorafging. In de slechtste jaren had je dan nog al eens een broodje schuifkaas: een stukje kaas op je brood, dat je bij iedere hap een stuk verder naar achter schoof om zo bij iedere hap toch een beetje beleg te hebben. Maargoed, jaren 50 wederopbouw, begin van de voorspoed, toch? Een oudere Rotterdamse kameraad, opgegroeid in de jaren 50, vertelde me dat als je dan in de middag na je eerste dubbele boterham nog trek had, je dan een boterham met niets kon krijgen. Een beetje suiker als je mazzel had. Verder eentonig eten. Of hij dan ook god hiervoor moest danken, heb ik hem niet gevraagd, maar dat werd massaal gedaan. De jaren 50 waren wat verspreiding van het georganiseerde christendom het toppunt.

We gaan even naar mevrouw Witzier, zoals ze blijkt te heten, de ellendig glimlachende BN’er. Dus wat at men dan ‘vroeger’. Zij is opgegroeid in de jaren 60. ‘Volle smaken’, blijkt te horen bij aardappels, groente en vlees. Pardon? Volle smaken? Gewoon eentonige troep! Ik eet ook graag stamppot, lekker. Maar serieus, iedere dag? De grap is dat Witzier een rechte lijn trekt naar van ‘vroeger’ naar nu. Lekkere pizza met vier kazen en een peper! Nou, daar had je ‘vroeger’ echt niet om hoeven vragen bij je ouders. Ten eerste omdat het niet te betalen was. Ten tweede omdat het eten van die ‘spaghettivreters’ (op Italiaanse immigranten werd toen enorm neergekeken), niet van ons was. Bovendien waren die Italianen maar een stel flikkers. Als klap op de vuurpijl raad Witzier ons, dol op die heerlijke volle smaken van vroeger, Melanzana alla Parmigiana aan.

Feit is dat Nederlands vreten gewoon allemaal vreten van buiten is, dat relatief kort pas in Nederland gegeten wordt. Daarvoor zijn een aantal redenen. Immigratie en internationale handelsnetwerken brachten internationale keukens hierheen. Dankzij economische groei is er meer poen, klassenstrijd heeft het beter verdeeld. We hebben nu een veelzijdige keuzemogelijkheid. Niets vroeger alles beter. Net als de reactionaire opmerkingen van die predikant in de Gouden Eeuw zijn opmerkingen over ‘vroeger’ bijna altijd gebaseerd op fantasieën, waarmee de bourgeoisie soms bewust, soms onbewust, zijn eigen heerschappij ideologisch herbevestigd. Witzier is geen bewuste propagandist: ze is gewoon een domme BN’er die de heersende opvatting onkritisch herhaald. Wij arbeiders roepen dat ook vaak genoeg: vroeger was alles beter. Maar dan herhalen we gewoon de propaganda van de bourgeoisie. We moeten vooruit, niet achteruit.

Maar wie heeft eten dan verprutst?

We hebben een grotere keuzemogelijkheid. Maar wij kiezen meestal niet voor lekker en gezond eten: we kiezen voor troep. Hoe kan dat? Het is precies de klasse, die ons probeert wijs te maken dat vroeger alles beter was, die ons deze troep voorschoteld! Een pagina verder in het onvolprezen C1000 magazine: ‘De dag begint goed met Nutella’ ‘Stop je kind vol met veel te zoete troep’. Wij bepalen niet wat er uit de fabrieken komt. ‘Nee, je kan toch door eigen keuzes in consumptiepatronen veranderingen aanbrengen, het is toch ook onze verantwoordelijkheid?’, vragen de burgerlijke activisten. Ik dacht het niet, Jamie Oliver. Wordt al lang genoeg geprobeerd, werkt niet, volgend recept. En dan ook nog de prijs. Goedkoop voedsel is vaker ongezond. Beschikbaarheid is van belang. De bazen hebben ons arbeiders nu continu aan het rennen. Haast haast haast. Ff snel een broodje kebab (>1000 kilocalorieën). Ff die zoute, vette, magnetronmaaltijd naar binnen werken.

Er zijn nog veel meer factoren te bedenken. Maar allemaal vallen ze te herleiden tot de bourgeoisie. Nu in de 21e eeuw zouden we allemaal heerlijk kunnen koken en genieten van ons eten. Dat is mogelijk. Maar in de dagelijkse werkelijkheid zorgt het systeem ervoor dat er dat niet doen. Daarvoor dragen wij geen verantwoordelijkheid. Het is hun systeem, het is van de bourgeoisie.

De mensen die het eten verpesten, zijn de mensen die ons voorhouden dat alles beter was. Wat eten ze zelf? Veel vaker lekker en gezond. Zoals al eeuwen het geval is, wordt wat je eet bepaald door klasse.

Na de revolutie dus pas echt 'vreten op Aarde'. 

Facebook spam is de ultieme vrijheid 
Facebook spam is de ultieme vrijheid